Villkor och anvisningar
Innehållsförteckning
- Tillämpningsområde
- Ingående av avtal
- Rätt till avbeställning
- Priser och betalningsvillkor
- Leverans- och avsändningsvillkor
- Förbehåll för äganderätt
- Ansvar för fel (garanti)
- Inlösen av kampanjkuponger
- Tillämplig lag
- Plats för jurisdiktion
- Uppförandekod
- Alternativ tvistlösning
1) Tillämpningsområde
1.1Dessa allmänna villkor (nedan kallade "GTC") för företaget Nextrend GmbH (nedan kallad "Säljaren") ska gälla för alla avtal som ingås mellan en konsument eller en näringsidkare (nedan kallad "Kunden") och Säljaren avseende alla varor och/eller tjänster som presenteras i Säljarens onlinebutik. Om inget annat avtalats avvisas härmed införandet av kundens egna villkor.
1.2En konsument i den mening som avses i dessa allmänna villkor är varje fysisk person som ingår en rättshandling för ändamål som huvudsakligen varken kan hänföras till deras kommersiella verksamhet eller till deras självständiga yrkesverksamhet.
1.3En företagare i den mening som avses i dessa allmänna villkor är en fysisk eller juridisk person eller ett partnerskap med rättskapacitet som, när de ingår en juridisk transaktion, agerar i utövandet av sin kommersiella eller oberoende yrkesverksamhet.
2) Ingåendet av avtal
2.1Produktbeskrivningarna i säljarens webbutik utgör inte bindande erbjudanden från säljarens sida, utan tjänar som underlag för ett bindande erbjudande från kundens sida.
2.2Kunden kan lämna erbjudandet via det onlinebeställningsformulär som är integrerat i säljarens onlinebutik. Efter att ha lagt de utvalda varorna i den virtuella varukorgen och genomgått den elektroniska beställningsprocessen lämnar kunden ett juridiskt bindande avtalserbjudande avseende de varor som finns i varukorgen genom att klicka på knappen som avslutar beställningsprocessen. Kunden kan också skicka erbjudandet till säljaren via e-post, fax eller telefon.
2.3Säljaren kan acceptera kundens anbud inom fem dagar,
- genom att skicka en skriftlig orderbekräftelse till kunden eller en orderbekräftelse i textform (fax eller e-post), varvid kundens mottagande av orderbekräftelsen är avgörande i detta avseende, eller
- genom att leverera den beställda varan till kunden, varvid kundens mottagande av varan är avgörande, eller
- genom att begära betalning från kunden efter det att beställningen har gjorts.
Om flera av de ovan nämnda alternativen finns, ingås avtalet vid den tidpunkt då ett av de ovan nämnda alternativen inträffar först. Fristen för att acceptera anbudet börjar löpa dagen efter det att anbudet avsänts av kunden och löper ut vid utgången av den femte dagen efter det att anbudet avsändes. Om säljaren inte inom denna tid accepterar kundens anbud, skall detta anses som ett avvisande av anbudet med följd att kunden inte längre är bunden av sin avsiktsförklaring.
2.4Om en betalningsmetod som erbjuds av PayPal väljs, behandlas betalningen via betaltjänstleverantören PayPal (Europe) S.à r.l. et Cie, S.C.A., 22-24 Boulevard Royal, L-2449 Luxemburg (nedan kallad "PayPal"), med förbehåll för PayPals användarvillkor, som kan ses på https://www.paypal.com
2.5När du lämnar ett anbud via säljarens onlinebeställningsformulär sparas avtalstexten av säljaren efter att avtalet har ingåtts och skickas till kunden i textform (t.ex. e-post, fax eller brev) efter att kundens beställning har skickats. Säljaren kommer inte att göra avtalstexten tillgänglig utöver detta. Om kunden har skapat ett användarkonto i säljarens webbutik innan han skickar sin beställning, arkiveras beställningsuppgifterna på säljarens webbplats och kan nås kostnadsfritt av kunden via hans lösenordsskyddade användarkonto genom att ange motsvarande inloggningsuppgifter.
2.6Innan kunden gör en bindande beställning via säljarens onlinebeställningsformulär kan kunden upptäcka eventuella inmatningsfel genom att noggrant läsa den information som visas på skärmen. Ett effektivt tekniskt hjälpmedel för att bättre upptäcka inmatningsfel kan vara webbläsarens förstoringsfunktion, som förstorar det som visas på skärmen. Kunden kan korrigera sina inmatningar under den elektroniska beställningsprocessen med hjälp av vanliga tangentbords- och musfunktioner fram till dess att kunden klickar på knappen som avslutar beställningsprocessen.
2.7Endast det tyska språket är tillgängligt för ingående av avtal.
2.8Orderhantering och kontakt sker i regel via e-post och automatiserad orderhantering. Kunden måste se till att den e-postadress som han tillhandahåller för orderbehandling är korrekt så att de e-postmeddelanden som skickas av säljaren kan tas emot på denna adress. I synnerhet vid användning av SPAM-filter måste kunden se till att alla e-postmeddelanden som skickas av säljaren eller av tredje part som säljaren har beställt för att behandla ordern kan levereras.
3) Rätt till avbeställning
3.1Konsumenter har i allmänhet rätt till ångerrätt.
3.2Ytterligare information om ångerrätten finns i säljarens ångervillkor.
4) Priser och betalningsvillkor
4.1Om inte annat anges i säljarens produktbeskrivning är de angivna priserna totalpriser som inkluderar lagstadgad moms. Eventuella tillkommande leverans- och fraktkostnader anges separat i respektive produktbeskrivning.
4.2För leveranser till länder utanför Europeiska unionen kan det i enskilda fall tillkomma ytterligare kostnader som säljaren inte ansvarar för och som kunden ska stå för. Hit hör t.ex. kostnader för överföring av pengar via kreditinstitut (t.ex. överföringsavgifter, växelkursavgifter) eller importtullar eller skatter (t.ex. tullavgifter). Sådana kostnader kan också uppstå i samband med överföringen av medel om leveransen inte sker till ett land utanför Europeiska unionen, men kunden gör betalningen från ett land utanför Europeiska unionen.
4.3Betalningsalternativen kommer att meddelas kunden i säljarens webbutik.
4.4Om förskottsbetalning genom banköverföring har avtalats, förfaller betalningen till betalning omedelbart efter det att avtalet har ingåtts, om inte parterna har avtalat om en senare förfallodag.
4.5Om en betalningsmetod som erbjuds via betaltjänsten "PayPal" väljs, ska betalningen behandlas via PayPal, varigenom PayPal också kan använda tjänster från tredjepartsleverantörer av betaltjänster för detta ändamål. Om säljaren också erbjuder betalningsmetoder via PayPal för vilka han gör förskottsbetalningar till kunden (t.ex. köp på konto eller delbetalning), överlåter han sin betalningsfordran i detta avseende till PayPal eller till den betaltjänstleverantör som anlitas av PayPal och som särskilt namnges till kunden. Innan säljarens överlåtelseförklaring godkänns ska PayPal eller den av PayPal anlitade betaltjänstleverantören göra en kreditkontroll med hjälp av de överförda kunduppgifterna. Säljaren förbehåller sig rätten att neka kunden den valda betalningsmetoden i händelse av ett negativt kontrollresultat. Om den valda betalningsmetoden godkänns måste kunden betala fakturabeloppet inom den avtalade betalningsperioden eller vid de avtalade betalningsintervallen. I detta fall kan kunden endast betala PayPal eller den betaltjänstleverantör som PayPal har anlitat med skuldavskrivande verkan. Även vid överlåtelse av fordringar förblir säljaren ansvarig för allmänna kundförfrågningar, t.ex. om varor, leveranstid, avsändning, returer, klagomål, återkallelseförklaringar och försändelser eller kreditnotor.
4.6Om en betalningsmetod som erbjuds via betaltjänsten "mollie" väljs, behandlas betalningen via betaltjänstleverantören Mollie B.V., Keizersgracht 313, 1016 EE Amsterdam, Nederländerna (nedan kallad "mollie"). De enskilda betalningsmetoder som erbjuds via mollie kommuniceras till kunden i säljarens onlinebutik. För att behandla betalningar kan mollie använda andra betaltjänster för vilka särskilda betalningsvillkor kan gälla, vilket kunden kan informeras om separat. Ytterligare information om "mollie" finns tillgänglig på Internet på https://www.mollie.com
4.7Om betalningsmetoden köp på konto väljs, förfaller köpeskillingen till betalning efter det att varorna har levererats och fakturerats. I detta fall ska köpeskillingen betalas inom 14 (fjorton) dagar från mottagandet av fakturan utan avdrag, om inte annat avtalats. Säljaren förbehåller sig rätten att erbjuda betalningsmetoden köp på faktura endast upp till en viss ordervolym och att avvisa denna betalningsmetod om den angivna ordervolymen överskrids. I detta fall kommer säljaren att informera kunden om en motsvarande betalningsbegränsning i hans betalningsinformation i onlinebutiken. Säljaren förbehåller sig också rätten att genomföra en kreditprövning vid valet av betalningsmetod köp på konto och att avvisa denna betalningsmetod om kreditprövningen är negativ.
4.8Om en betalningsmetod som erbjuds via betaltjänsten "Klarna" väljs, förmedlas betalningen via Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm (nedan "Klarna"). Ytterligare information och Klarnas villkor finns i säljarens betalningsinformation, som kan hämtas på följande Internetadress:
https://bernstein-badshop.de
5) Leverans- och avsändningsvillkor
5.1Om säljaren erbjuder sig att skicka varan ska leverans ske inom det av säljaren angivna leveransområdet till den av kunden angivna leveransadressen, om inte annat avtalats. Den leveransadress som anges i säljarens orderhantering är avgörande för behandlingen av transaktionen. Trots detta gäller att om betalningsmetoden PayPal väljs, ska den leveransadress som kunden anger till PayPal vid betalningstillfället vara avgörande.
5.2Gods som levereras med speditör levereras "fritt trottoar", dvs. till den allmänna trottoar som ligger närmast leveransadressen, om inte annat framgår av leveransinformationen i säljarens webbutik och om inte annat avtalats.
5.3Om leveransen av varorna misslyckas av skäl som kunden är ansvarig för, ska kunden bära de rimliga kostnader som säljaren ådrar sig till följd av detta. Detta gäller inte kostnaderna för returförsändelsen om kunden faktiskt utövar sin ångerrätt. Om kunden faktiskt utövar sin ångerrätt ska bestämmelsen i säljarens avbeställningsregler gälla för returkostnaderna.
5.4Om kunden agerar i egenskap av näringsidkare övergår risken för oavsiktlig förlust och oavsiktlig försämring av de sålda varorna till kunden så snart säljaren har överlämnat varorna till speditören, transportören eller annan person eller organisation som har utsetts att utföra transporten. Om kunden agerar i egenskap av konsument ska risken för oavsiktlig förlust och oavsiktlig försämring av de sålda varorna inte övergå förrän varorna har överlämnats till kunden eller en person som är behörig att ta emot dem. Oaktat detta skall risken för oavsiktlig förlust och oavsiktlig försämring av det sålda godset övergå på kunden, även när det gäller konsumenter, så snart säljaren har överlämnat godset till speditören, transportören eller den person eller organisation som annars har utsetts att utföra transporten, om kunden har gett speditören, transportören eller den person eller organisation som annars har utsetts att utföra transporten i uppdrag och säljaren inte tidigare har namngivit denna person eller organisation för kunden.
5.5Säljaren förbehåller sig rätten att frånträda avtalet vid felaktig eller bristfällig självleverans. Detta gäller endast om säljaren inte är ansvarig för den uteblivna leveransen och om säljaren har ingått en särskild täckningstransaktion med leverantören med vederbörlig omsorg. Säljaren ska göra alla rimliga ansträngningar för att anskaffa varorna. Om varorna inte finns tillgängliga eller endast delvis finns tillgängliga kommer kunden att informeras omedelbart och köpeskillingen kommer att återbetalas utan dröjsmål.
5.6Om säljaren erbjuder varorna för avhämtning kan kunden hämta de beställda varorna inom de öppettider som anges av säljaren på den adress som anges av säljaren. I detta fall debiteras inga fraktkostnader.
6) Återhållande av äganderätt
Om säljaren erlägger förskottsbetalning behåller han äganderätten till de levererade varorna till dess att hela köpeskillingen har betalats.
7) Ansvar för fel (garanti)
7.1Om inte annat framgår av följande bestämmelser gäller bestämmelserna om lagstadgad ansvarighet för fel. Med avvikelse från detta gäller följande för avtal om leverans av varor:
7.2Om beställaren agerar som företagare,
- har säljaren rätt att välja typ av efterföljande fullgörelse;
- När det gäller nya varor är preskriptionstiden för fel ett år från leverans av varorna;
- rättigheter och krav på fel är uteslutna för begagnade varor;
- preskriptionstiden ska inte börja löpa på nytt om en ersättningsleverans görs som en del av ansvaret för defekter.
7.3Ovanstående ansvarsbegränsningar och förkortning av preskriptionstiden ska inte gälla
- för skadeståndsanspråk och ersättning för kostnader från kunden,
- om säljaren uppsåtligen har dolt felet,
- för varor som har använts för en byggnad i enlighet med deras normala användning och har orsakat dess defekt,
- för säljarens eventuella befintliga skyldighet att tillhandahålla uppdateringar för digitala produkter, när det gäller avtal om leverans av varor med digitala element.
7.4För entreprenörer förblir dessutom de lagstadgade preskriptionstiderna för eventuell befintlig lagstadgad regressrätt opåverkade.
7.5Om kunden agerar som näringsidkare i den mening som avses i avsnitt 1 i den tyska handelslagen (HGB), är han föremål för den kommersiella skyldigheten att inspektera och meddela defekter i enlighet med avsnitt 377 HGB. Om kunden underlåter att fullgöra de anmälningsskyldigheter som regleras där, ska varan anses vara godkänd.
7.6Om kunden agerar i egenskap av konsument uppmanas han att reklamera levererade varor med uppenbara transportskador till leverantören och att informera säljaren om detta. Om kunden underlåter att göra detta ska detta inte påverka hans lagstadgade eller avtalsenliga anspråk på fel.
8) Inlösen av kampanjkuponger
8.1Värdecheckar som ges ut kostnadsfritt av säljaren inom ramen för kampanjer med en viss giltighetstid och som inte kan köpas av kunden (nedan kallade "värdecheckar") kan endast lösas in i säljarens webbutik och endast under den angivna giltighetstiden.
8.2Enskilda produkter kan uteslutas från kampanjkupongen om en motsvarande begränsning följer av innehållet i kampanjkupongen.
8.3Kampanjkuponger kan endast lösas in innan beställningsprocessen slutförs. Efterföljande kvittning är inte möjlig.
8.4Endast en kampanjkupong kan lösas in per beställning.
8.5Varornas värde måste vara minst lika stort som beloppet för kampanjkupongen. Eventuell återstående kredit kommer inte att återbetalas av säljaren.
8.6Om värdet på kampanjkupongen inte är tillräckligt för att täcka beställningen, kan en av de andra betalningsmetoderna som erbjuds av säljaren väljas för att reglera skillnaden.
8.7Saldot på en värdecheck betalas inte ut i kontanter och löper inte heller med ränta.
8.8Kampanjvouchern återbetalas inte om kunden returnerar de varor som helt eller delvis betalats med kampanjvouchern inom ramen för sin lagstadgade ångerrätt.
8.9Kampanjkupongen är överlåtbar. Säljaren kan göra en betalning med befriande verkan till respektive innehavare som löser in kampanjvouchern i säljarens onlinebutik. Detta gäller inte om säljaren har kännedom om eller grovt oaktsamt ignorerar att respektive innehavare inte är behörig, omyndig eller saknar representationsrätt.
9) Tillämplig lag
Förbundsrepubliken Tysklands lag ska tillämpas på alla rättsförhållanden mellan parterna med uteslutande av lagarna om internationellt köp av lös egendom. För konsumenter gäller detta lagval endast i den mån som det skydd som ges av tvingande bestämmelser i lagen i det land där konsumenten har sin vanliga vistelseort inte återkallas.
10) Ort för domstols behörighet
Om kunden är näringsidkare, offentligrättslig juridisk person eller offentligrättslig specialfond med säte i Förbundsrepubliken Tyskland, är säljarens säte exklusivt behörig domstol för alla tvister som uppstår på grund av detta avtal. Om kunden har sitt säte utanför Förbundsrepubliken Tysklands territorium, är säljarens säte exklusivt behörigt för alla tvister som uppstår på grund av detta avtal, om avtalet eller anspråk som uppstår på grund av avtalet kan hänföras till kundens yrkesmässiga eller kommersiella verksamhet. I ovanstående fall har säljaren dock alltid rätt att överklaga till domstolen på kundens verksamhetsort.
11) Uppförandekod
- Säljaren har underkastat sig kvalitetskriterierna "EHI Certified Online Shop" från EHI Retail Institute GmbH, som finns på Internet på adressen http://www.shopinfo.net
/haendler är synliga./kriterier /index.html - Säljaren har underkastat sig Trusted Shops kvalitetskriterier, som kan hittas på Internet på http://www.trustedshops.com
/tsdokument kan visas./TS_QUALITY_CRITERIA_de.pdf
12) Alternativ tvistlösning
12.1EU-kommissionen tillhandahåller en plattform för tvistlösning online på Internet på följande länk: https://ec.europa.eu
Denna plattform fungerar som en kontaktpunkt för att utanför domstol lösa tvister som uppstår i samband med onlineköp eller tjänsteavtal där en konsument är inblandad.
12.2Säljaren är varken skyldig eller villig att delta i ett tvistlösningsförfarande inför en skiljenämnd för konsumenter.
DUSCHVÄGG EX416 / DX416
DUSCHKABIN EX101
10 ÅRS GARANTI - GARANTIVILLKOR
Förvara alla dokument på en säker plats eftersom de utgör en del av ditt köpeavtal.
Som köpare av duschväggar av modellerna EX416 / DX416 / EX101 för personligt bruk får du en 10-årig garanti på material- och ytkvalitet, funktionssäkerhet och professionellt utförande av denna produkt och dess komponenter.
Garantens namn och adress:
Garantigivare är Nextrend GmbH, Weiherstraße 1, 65439 Flörsheim a.M., Tyskland.
Hänvisning till konsumentens lagstadgade rättigheter:
Konsumentens lagstadgade rättigheter i händelse av fel begränsas inte av denna garanti. Dessa kan utövas kostnadsfritt.
Villkor för garantin:
1.
Garantin gäller endast för nya varor. Utställningsprodukter är undantagna från garantin, eftersom de inte längre motsvarar nyskick på grund av användning och demonstrationseffekter.
2.
Garantin omfattar material- och ytkvalitet, funktionssäkerhet och fackmässigt utförande av produkten och dess komponenter. Garantin omfattar glas, gångjärn, väggprofiler och fästen.
Den omfattar inte underhåll av nyskick.
3.
Garantin gäller uteslutande till förmån för den köpare som har köpt varan för eget personligt bruk. Den kan inte överlåtas och omfattar det territoriella tillämpningsområdet för den lag som gäller vid tidpunkten för ingåendet av köpeavtalet. Anspråk utanför detta giltighetsområde är uteslutna.
4.
Denna garanti ska enligt garantigivarens gottfinnande uppfyllas genom reparation eller efterföljande leverans av de berörda komponenterna i produkten. Garantin omfattar inte hela leveransomfattningen och inkluderar inte montering.
5.
Garantin gäller endast om produkten har transporterats och installerats på rätt sätt av ett specialiserat företag. Den höga nyttjandegraden och de funktionella fördelarna garanteras endast om duschen och dess väggprofiler installeras exakt av kvalificerad personal och anpassas till de strukturella förhållandena.
Skador av något slag som kan hänföras till handhavandefel eller ändringar av det fackmässiga installationsförhållandet eller förbrukningsartiklar är undantagna från garantin.
Om det finns tillverkarrekommendationer för skötsel av produkten är skador som orsakats av användning av produkter från tredje part som inte rekommenderas av tillverkaren (t.ex. impregnerings- eller skötselprodukter som inte rekommenderas av tillverkaren, icke-färgbeständiga textilier och material) undantagna från garantin.
6.
Garantin upphör att gälla tio år efter det datum då produkten levererades till köparen. Garantitiden varken upphävs eller avbryts av andra tjänster - t.ex. utnyttjande av lagstadgade garantirättigheter.
Om garantigivaren inte har en ersättningsdel tillgänglig på grund av att produktens modell har ändrats under tiden, står det garantigivaren fritt att efter eget gottfinnande tillhandahålla garantiservicen på annat sätt, till exempel genom att leverera en funktionellt liknande komponent av en efterföljande modell. Om detta inte är möjligt eller skäligt för garantigivaren, förfaller köparens garantianspråk utan ersättning.
Registrering av garantianspråk:
Krav enligt garantin ska framställas skriftligen eller i textform till garantigivaren med bifogande av fakturan, som är att betrakta som garantibevis. Köparen ska beskriva omständigheterna och styrka dessa med meningsfulla handlingar och vid behov fotografier.
Garantigivaren ska inom två veckor efter att ha mottagit förklaringen meddela köparen om ett garantianspråk erkänns. Garantigivaren eller en av garantigivaren bemyndigad tredje part ska efter överenskommelse ges möjlighet att inspektera produkten på plats för att kontrollera att anspråket är berättigat.
Omfattas inte av garantin:
- Normalt och naturligt slitage av produkten
- Slitagedelar som t.ex. duschmunstycken, golvlister
- Skador som köparen ådragit sig på grund av normalt och naturligt slitage
- Felaktiga ändringar av obehöriga personer
- Ovanligt, t.ex. kommersiell användning utanför det privata bostadsområdet
- Otillåten hantering av värme, fukt, vätskor och vårdprodukter
- Avsiktlig förstörelse, felaktig användning eller oavsiktlig skada
- Alla förändringar som orsakas av medel som innehåller syra, lösningsmedel eller alkohol
- Typiska produktegenskaper som inte utgör ett väsentligt fel
- Tilläggstjänster som uppkommer i samband med avhjälpande av materialfel, projektering och installation/montering.